POWERED BY HYDRAULICS

Kaivinkoneyrittäjät Mertsi Laukkanen ja Janne Leppänen työskentelevät Tampereen ratikkatyömaalla.Molempien uudet kaivinkoneet ovat varusteltuja Dynaset HG 6,5kVA Hydrauligeneraattoreilla, jolloin työkoneen mukana on aina sähköä saatavilla.

• Lehdistö
  • Dynasetin uudet hiljaiset hydrauligeneraattorit tuottavat sähköä Tampereen ratikkatyömaalla

28.2.2018   admin

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-7.jpgRatikkatyömaa Tampereen Itsenäisyydenkadulla

Kaivinkoneyrittäjät Mertsi Laukkanen ja Janne Leppänen työskentelevät Tampereen ratikkatyömaalla. Itsenäisyydenkadulla kaapeleita ja putkia kulkee ristiin rastiin, joten työskentely vaatii tarkkuutta. Sähköä tarvitaan työkaluille putkien katkaisuun, betonilinjan poraukseen, uppopumpuille ym. Molempien uudet kaivinkoneet ovat varusteltuja Dynaset HG 6,5kVA Hydrauligeneraattoreilla, jolloin työkoneen mukana on aina sähköä saatavilla. Hydrauligeneraattorissa on integroitu silent-hydraulimoottori, joten käyntiääni ei häiritse konekuskeja. Kompaktista koostaan huolimatta generaattori toimii 5,2kW teholuokassa, joka riittää kaikkiin työmaan tarpeisiin.

Dynasetin hydrauligeneraattori säästää aikaa

Maankaivuu Mertsi Laukkanen Oy tekee itsenäisyyden kadulla raitiotien pohjatöitä ja uusii viemäreitä. Yrityksen uuden tela-alustaisen Volvo ECR235EL:n päällä komeilee myös uusi DYNASET HG Hydrauligeneraattori. Laukkanen on luottanut Dynasetin hydrauligeneraattoreihin jo edellisissä työkoneissa. Nyt kuitenkin uusi hiljainen malli on vakuuttanut pitkänlinjan konemiehen.

”Edellinenkin malli toimi hyvin. Tämä uusi malli on kuitenkin niin hiljainen ettei työskennellessä sen käyntiääntä edes kuule. Äänen voimakkuus on tippunut merkittävästi,” Laukkanen kertoo.

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-6.jpgMertsi Laukkanen (oikealla) ja Micke Ahlqvist

Laukkasen mukaan hydrauligeneraattori tuo myös muita etuja verrattuna aggregaattiin. Yksi eduista on ajansäästö. Montussa työskennellessä hydrauligeneraattori on osoittautunut erityisen käteväksi.

”Toisinaan aggregaatin joutuu hakemaan kilometrien päästä. Siitä loppuu välillä bensa tai se ei käynnisty. Hydrauligeneraattori puolestaan on aina mukana ja käyttövalmiina, kun sitä tarvitaan,” hän jatkaa.

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-1.jpgDYNASET HG 6,5 kVA Hydrauligeneraattori asennettuna Volvo ERC235EL ylävaunuun

Dynasetin 6,5kVA hydrauligeneraattorimallissa riittää tehoa vaativampaankin työskentelyyn. Käyttökohteita ovat kaikki erilaiset sähkötyökalut isoista kulmahiomakoneista maastohitseihin. Generaattorista saadaan sähköä valoille, betonimyllyille ja uppopumpuille.

”Hydrauligeneraattorissa riittää tehoa myös muovihitsaukseen,” Laukkanen ja Dynasetin aluemyyntipäällikkö Jari Vuorenmaa pohtivat yhdessä.

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-4.jpgMertsi Laukkanen (vasemmalla) ja Jari Vuorenmaa

Silent-malliksi päivitetty hydrauligeneraattori asennettuna alavaunuun

Tieto uusista hiljaisista generaattorimalleista on tavoittanut myös toisen ratikkatyömaan kaivinkoneyrittäjän. Janne Leppänen huomasi Dynasetin uuden hydrauligeneraattorin kaverinsa kaivinkoneessa ja vakuuttui hiljaisesta käyntiäänestä siinä määrin, että päivitti omaan vanhaan Dynaset HG 6,5kVA Hydrauligeneraattoriinsa uuden silent-hydraulimoottorin.

”Työkalulaatikossa ääni hiukan kaikuu, mutta hydraulimoottorin päivityksen jälkeen äänen voimakkuus on arviolta vain 20% entiseen verrattuna, joten Dynasetin hydrauligeneraattori on erittäin hiljainen,” Leppänen kertoo.

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-8.jpgJanne Leppänen

Leppänen tarjoaa sähköä myös muille ratikkatyömaalla, jossa sitä tarvitaan usein kulmahiomakoneille. Niillä katkotaan tien alla kulkevia vesiputkia. Toisinaan sähköä tarvitaan porakoneille ja maastohitseille.

”Tällä työmaalla rälläkät tarvitsevat usein sähköä. Akkukoneissa ei riitä teho rautaputken katkaisuun, joten hydrauligeneraattori tulee tarpeeseen,” Leppänen kertoo.

Tmi Janne E. Leppänen hankki puolivuotta sitten uuden pyöräalustaisen Liebherr 914 Compact kaivinkoneen, johon siirtyi mukana myös päivitetty Dynaset HG Hydrauligeneraattori. Generaattorin kompakti koko mahdollisti asennuksen kaivinkoneen alavaunun työkalulaatikkoon, josta sähkö on kätevästi saatavilla. Laatikkoon jäi hienosti tilaa myös sähköjohdoille ja kelalle.

DYNASET-HG-Hydrauligeneraattori-Ratikkatyomaa-Tampere-web-9.jpgDYNASET HG 6,5kVA Hydrauligeneraattori asennettuna kaivinkoneen (Liebherr 914 Compact) alavaunun työkalulaatikkoon

”Nyt kannattaa tarttua tilaisuuteen, sillä talvikampanjassa on juuri nyt tarjolla uusi silent-moottorilla varusteltu Dynaset HG Hydrauligeneraattori tehdasasennettuna kaivinkoneen ylä- tai alavaunuun,” Vuorenmaa kertoo.

Tuotekehitys toi hiljaisen käyntiäänen generaattorimarkkinoille

Dynasetille palannut Vuoremaa on vakuuttunut yrityksen tuotekehityksestä, sillä palautteen mukaan hiljaiset generaattorit ovat parantaneet konekuskien työskentelymukavuutta. Suurin muutos on tapahtunut moottoriäänissä. Esimerkiksi HG 12kVA Hydrauligeneraattorin äänenpaine tippui 91 dB / 1m voimakkuudesta jopa 83 dB / 1m voimakkuuteen, joka on merkittävästi vähemmän. Äänenvoimakkuuden putoaminen ei kuitenkaan ole ainut merkittävä tekijä. Kehittynyt äänirakenne ja taajuus ovat merkittävämmin vaikuttaneet siihen, että Dynaset-laitteet kuulostavat erityisen hiljaisilta. Korkeat äänet ja suuri värähdyslaajuus (amplitudit) tuntuvat epämiellyttävältä korvassa. Dynaset silent-hydraulimoottorien tuottama äänirakenne ja taajuus ovat korville huomattavasti entistä hellävaraisempia. Tämä innovaatio parantaa merkittävästi työskentelyolosuhteita ja vähentää työmaamelua.

Hiljaisissa hydraulimoottoreissa on vähemmän mekaanista hankausta, joten ne ovat energiatehokkaampia ja kestävämpiä. Myös käyntilämpötila on pienempi ja uusi akselintiiviste kestää korkeampaa painetta. Uudet silent-moottorit tunnistaa kokonaan mustasta ulkomuodosta ja moottorin päädyn Dynaset-logosta.

Edut ja ominaisuudet

DYNASET silent-hydraulimoottorien edut: